Christa Carpelan: Rajapinta vai yhdyspinta?
Lähtökohtaisestihan niillä tarkoitetaan samaa, mutta sävyssä on vissi ero. On tärkeä pysähtyä miettimään, lähestytäänkö asiaa organisaatiolähtöisesti vai asiakaslähtöisesti.
Organisaatiolähtöisessä ajattelussa keskitytään omiin sisäisiin prosesseihin tai tavoitteisiin, sen sijaan, että asetamme ihmisen – kuntalaisen – keskiöön. On erittäin tärkeää, että rakennamme toimivat yhteistyörakenteet sekä selkeät palvelupolut eri palveluiden välillä – riippumatta kuka on palvelun tuottamisen takana – kunta, hyvinvointialue tai järjestö, asiakaslähtöisesti.
Hyvä esimerkki asiakaslähtöisestä yhteistoiminnasta Kymenlaaksossa on perhekeskustoiminta. Perhekeskukset sisältävät lapsille ja perheille suunnatut hyvinvointia ja terveyttä edistävät sekä varhaisen tuen ja hoidon palvelut, joita toteutetaan sektorirajat ylittäen – sovittaen yhteen niin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut, kunnan sivistyspalvelut kuin järjestöjen ja seurakuntien toiminnot. Perhekeskusten palveluverkostoon kuuluvat myös avoimet kohtaamispaikat, jotka ovat perheille maksuttomia lähipalveluita, kuten avoimet perhekahvilat ja -kerhot.
Myös toisen asteen opiskeluhuoltoryhmän jäsenenä näen hyvää yhdyspintatyöskentelyä, jos ei nyt huomioida opiskelijahallintojärjestelmä Wilmaa, joka luo vielä todellisen rajan kunnan ja hyvinvointialueen välille. Mutta saman katon alla työskennellään, yhdessä lapsen ja nuoren etu ensisijaisena. Tätä pohtiessani en voi välttyä ajattelemasta, miksi näitä malleja ei voisi hyödyntää myös muita sote-palveluja tarjottaessa. Miksei hyvinvointialueen hoitohenkilökunta voi jalkautua lähipalveluna kunnan tiloihin alueilla, joissa sote-keskusta ei ole?
Toimintaa ja ajattelua on yhä siirrettävä pois perinteisestä, hierarkkisesta ja organisaation sisäisistä tarpeista keskittyvästä lähestymistavasta kohti asiakkaiden, työntekijöiden tai muiden sidosryhmien tarpeiden ja toiveiden huomioimista. Tämä muutos on erityisen tärkeää juuri nyt, kun palveluverkkoratkaisuja tehdään.
Meidän tulee pitää ajatuksen keskiössä joustavuus, ketteryys, ja asiakaskeskeisyys. Osaoptimointiin ei ole varaa. Ei taloudellisesti eikä inhimillisesti.
Christa Carpelan
Kymenlaakson hyvinvointialueen valtuutettu, aluehallituksen jäsen