Tapio Karvonen: Opiskeluhuollon rooli on merkittävä
Kokoomuksen ryhmäpuheenvuoro Kymenlaakson aluevaltuuston kokouksessa 9.4.2024
Arvoisa valtuuston puheenjohtaja, arvoisat läsnäolijat!
Ennaltaehkäisevä työ on hyväksytyssä Kymenlaakson hyvinvointialueen strategiassa nostettu toiminnan tuloksellisuuden yhdeksi tukipilariksi. Ennaltaehkäisyssä pureudumme jo hyvissä ajoin, ennen korjaamista vaativien toimien liikkeellelähtöä, niihin juurisyihin joiden olemme tunnistaneet jatkossa aiheuttavan syrjäytymistä, sairaskierteen syvenemistä ja erilaisten tukipalvelujen ja toistuvaa korjaavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tarvetta.
Opiskeluhuolto on merkittävä osa tätä ennaltaehkäisevän palvelun verkostoa. Opiskeluhuollon kohderyhmänä nuoret ovat yhteiskuntamme tulevaisuuden kannalta tärkeässä osassa, ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen on meille ensiarvoisen tärkeää.
Jotta ennaltaehkäisevä toiminta voi onnistua, vaatii se riittävän ammattilaisten määrän, saumattoman tiedonkulun, ongelmien tunnistamiseen kouluttautumisen ja kokemuksen, moniammatillisen tiedon jakamisen, ja aikuisten aikaa nuorten kohtaamiseen ja läsnäoloon koulussa ja lasten ja nuorten koulupolulla.
Nuoren kasvun polulla on useita hyvinvointialueen toimintoja, joiden saumattoman toiminnan varmistaminen on meidän tehtävämme – alkaen perhekeskustoiminnasta koulu- ja opiskeluaikaiseen oppilashuoltoon. Erityisesti kulttuurinen muutos, muun muassa tiedonvälityksen ja nuorten käyttämien tiedonjako- ja tiedonhakukanavien tarjonta, haastaa aikuisten toimintaa ja totta kai myös hyvinvointialueen toimintaa. Nuorten maailma on tullut täyteen koukuttavia sisältöjä muun muassa Instagramin, Tiktokin ja muiden alustojen kautta. Nuorten on myös helppo löytää ja jakaa itselleen pelottavaa ja adrenaliinia tuottavaa, jopa rikollisen toiminnan tunnusmerkit täyttävää, materiaalia. Kiusaaminen, yllyttäminen ja väkivalta ovat näissä otoksissa usein läsnä.
Käsittelyssä olevassa suunnitelmassa pureudumme hyvin ajankohtaiseen aiheeseen. Laajan valmistelun kautta, hyvinvointialueen, kuntien ja sidosryhmien avulla hyvinvointialueellemme on tehty alueellinen opiskeluhuoltosuunnitelma. Kunnat ovat tärkeä osa opiskeluhuollon suunnitelman toteuttajana oman opiskeluhuoltosuunnitelmansa puitteissa ja suunnitelma kytkeytyy myös alueellisiin hyvinvointisuunnitelmiin. Tavoitteet suunnitelmassa ovat hyvät ja selkeät: palvelut toteutetaan yhteistyössä koulutuksen järjestäjien kanssa, edistetään opiskelijoiden ja opiskeluyhteisöjen hyvinvointia ja yhteistyötä huoltajien kanssa sekä tarjotaan tasalaatuiset ja tarpeen mukaiset palvelut koko hyvinvointialueella.
Opiskeluhuollon tavoitteet ovat kunnossa.
Hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää opiskeluhuollossa kouluterveydenhoito sekä kuraattori-, lääkäri- ja psykologipalvelut. Psykologien, kuten myös lääkärien, osalta hyvinvointialueellamme on selkeää työvoimapulaa ja joudumme käyttämään ostopalveluja tutkimusten ja lausuntojen saamiseksi.
Kun menemme koulun tasolle pohtimaan suunnitelman toteuttamista, tulee eteen ongelmia palvelujen saatavuudessa. Kuten suunnitelmasta on nähtävissä, moni hyvinvointialueen opiskeluhuoltosuunnitelman työntekijä on mukana erilaisissa työryhmissä, joilla on merkittävä rooli ongelmien tunnistamisessa ja hoidossa, mutta jotka samalla omalta osaltaan vaikeuttavat asioiden konkreettista hoitamista koulutasolla.
Tekevät kädet, läsnäolevat ja kuuntelevat aikuiset eivät olekaan helposti opiskelijan, huoltajan tai opettajan tavoitettavissa. Psykologien osalta läsnäolo koulussa ja esimerkiksi eri toimijoiden konsultoinnit eivät työvoimapulan takia ole yleistä toimintaa. Tämä tuo kouluyhteisöille ja opettajille tehtäviä, joiden hoitamiseen heillä ei välttämättä ole osaamista tai koulutusta. Opettajan työhön tulee kohtuuttomia vaatimuksia ja yhteydenottojen hankaluus turhauttaa. Ongelma on todellinen ja vaatii meiltä ratkaisuja ja ponnisteluja. Tavalla tai toisella meidän on pystyttävä vähentämään byrokratiaa ja lisättävä opiskeluhuoltohenkilöstön läsnäoloa ja näkyvyyttä koulussa ja koulun arjessa.
Kun opiskeluhuoltosuunnitelma tänään hyväksytään, on yhtenä tärkeänä osana suunnitelman toteuttamisessa sen arviointi: miten suunnitelma vastaa tarpeeseen, miten nopeasti voimme reagoida tarvittaviin muutoksiin ja erityisesti miten pystymme rekrytoimaan riittävästi henkilöstöä nuoria – tulevaisuuden tekijöitä – palvelevaan toimintaan. Tarvitsemme kouluarkeen matalan kynnyksen turvallisia, läsnäolevia aikuisia.
Tavoitteemme on kirkas: tuemme ja autamme nuoria heidän polullaan kohti aikuisuutta.
Kokoomusryhmä kiittää alueellisen opiskeluhuoltosuunnitelman tekijöitä laajasta valmistelutyöstä ja hyväksyy omalta osaltaan alueellisen opiskeluhuoltosuunnitelman.
Tapio Karvonen
Kokoomuksen aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja, aluehallituksen jäsen