Kokoomuksen ryhmäpuheenvuoro Kymenlaakson hyvinvointialueen talousarviosta 2025 ja taloussuunnitelmasta 2026-2027
Kokoomuksen ryhmäpuheenvuoro Kymenlaakson aluevaltuuston kokouksessa 17.12.2024
Arvoisat kymenlaaksolaiset,
Arvoisa puheenjohtaja, arvoisat valtuutetut ja läsnäolijat
Talousarvion valmistelu hyvinvointialueelle on ollut pitkä prosessi. Vaikka toinen toimintavuosi on tuonut organisaatiolle kokemusta ja talousarvion valmistelu on ollut teknisesti helpompaa, niin näkymät hyvinvointialueemme talouden kehittymiselle ovat olleet heikot ja sumun peitossa.
Toiminnallisesti olemme selkeästi menneet hyvään suuntaan: Palvelut ovat saaneet asiakkailta hyvän vastaanoton ja mielikuva hyvinvointialueen toiminnasta on selkeästi parantunut. Odotukset ovat korkealla mutta epävarmuutta palveluissa ilmenee. Henkilöstökokemus suositteluindeksin kautta on mennyt tavoitteen suuntaan.
Mutta entä se talous?
Talouden parantumisen kulmakiviä ovat mm. digitaaliset palvelut, lakisääteisiin palveluihin keskittyminen, ennaltaehkäisevien palvelujen toteuttaminen raskaiden – siis kalliiden -palvelujen sijasta, panostaminen perusterveydenhuoltoon ja palvelutuotannon siirtäminen omaksi tuotannoksi mm. asumispalveluissa. Kaikki nämä ovat erinomaisia tavoitteita.
Ominaista näille tavoitteille on, että ne vaativat pitkän valmistelun ja osittain päällekkäisen rahoituksen. Ja kaiken lisäksi – esimerkiksi digitaalisten palvelujen osalta – vahvan käyttäjien opastuksen ja ohjaamisen. Tästä syystä muutokset eivät ole nopeita eivätkä heti näkyvissä, joten malttia, sitä tarvitaan. Tuottavuusohjelman eteenpäin vientiä ja vaikutuksen seurantaa on syytä jatkaa entistä tehokkaammin, jotta palvelujen lisäksi myös taloutemme saadaan pysyvästi positiiviseksi.
Alkuvuodesta 2025 hyvinvointialue saa oman digitaalisen asiointikanavan Oma Kymenlaakso- palvelun. Tähän lataamme paljon odotuksia niin toiminnallisuuden ja laajan etäpalvelun osalta kuin taloudellisuuden osalta. Onko tämä sitten meidän talouden pelastaja – sen vain aika ja käyttö näyttävät. Uutta on kehitettävä ja toimintatapoja on muutettava, jotta tuottavuuden nousulla avulla saisimme kustannusrakenteemme siedettäväksi ja voisimme hyvinvointialueena yhä edelleen tuottaa palveluja Kymenlaaksossa.
Talousarvion laadintaprosessin aikana ja nyt loppuvaiheessa on käyty paljon keskustelua nyt esillä olevan esityksen laillisuudesta.
Sama keskustelu on käynnissä ympäri Suomen eri hyvinvointialueilla, ja jopa osa aluevaltuutetuista on katsonut tarpeelliseksi ammattinsa puolesta vetäytyä päätöksenteosta laillisuuteen vedoten, tai paremminkin laittomuuteen vedoten. Kokoomusryhmässä on samaa keskustelua myös käyty, ja rajalinjat ovat olleet voimakkaita.
Laittomuusepäily liittyy siihen, että voimmeko tehdä tietoisesti alijäämäisen talousarvion sillä verukkeella, että valtionvarainministeriö ja maan poliittinen johto vaativat meiltä nollatulokseen tähtäävän talousarvion.
Miten käy maakunnan asukkaiden lakisääteisten palvelujen? Ovatko ne vaarassa, mikäli talousarviossa ne eivät ole oikein mitoitettuja tai niihin ei ole varauduttu. Nyt voi sanoa, että kyllä lakisääteiset palvelut turvataan. Se on hyvinvointialueiden perustehtäviä eikä sitä voi ulkoistaa. Erityisesti sosiaalipalveluissa näyttävät talouden säästötoimenpiteet uhkaavat palvelujen saatavuutta ja asukkaiden tukea ja hyvinvointia. Lakisääteisten palvelujen toteutumista on seurattava ja tarvittaessa aluehallituksena ja valtuustona välittömästi puututtava, mikäli nämä vaarantuvat. Toinen epäily laillisuudesta liittyy alijäämän kattamisvelvoitteeseen.
Onko alijäämän kattamisvelvoitteeseen suhtauduttu riittävällä vakavuudella?
Kun katsomme talousarviota, niin näyttää hyvinkin siltä, että hyvinvointialueemme ei tätä kattamisvelvoitetta voi lainmukaisesti vuoden 2026 aikana toteuttaa. On hyvin kyseenalaista, pystymmekö kehittämään toimintojamme sille tasolle, että alijäämän kattaminen (103 M€) yleensä olisi meille mahdollista. Siihen tietysti tähtäämme, mutta varaudumme myös lisärahoituksen hakemiseen tältä osin.
Olemme tekemässä hieman ylijäämäisen talousarvion, emmekä vielä lähtökohtaisesti ole varmoja sen toteutumisesta. Talousarvioon liittyy paljon säästökohteita ja tasapainotustoimia. Kokoomusryhmä toivoo, että myös yhteistyökumppanimme ymmärtävät säästöpaineet ja ovat myötävaikuttamassa tasapainottumisen onnistumiseen.
Arvoisa puheenjohtaja
Kokoomuksen valtuustoryhmä on keskustellut varsin kriittisesti talousarviosta kuluneiden viikkojen aikana. Voimattomuus vaikuttaa ja valtionhallinnon vahva ohjaus on osoittamassa hyvinvointialueen itsenäisen päätöksenteon rajat. On syytä huomata, että tämä ei kuitenkaan ole pelkästään nykyisen hallituksen syytä, vaan hyvinvointialuelaki ja rahoituslaki on hyväksytty edellisen hallituskauden aikana.
Valtuustoryhmä pääosin on kuitenkin nyt esitetyn talousarvion ja taloussuunnitelman ja sen seurantaan liittyvän toimenpidealoitteen takana.
Kokoomusryhmä toivottaa virkamiehille, poliittisille ryhmille ja Kymenlaakson kaikille asukkaille rauhallista joulua ja menestyksekästä uutta vuotta 2025. Ja terveyttä!
Tapio Karvonen
Kokoomuksen Kymenlaakson aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja
Kymenlaakson aluehallituksen jäsen