Christa Carpelan: Lapsen etu ei saa hukkua byrokratian rattaisiin
Vuoden 2022 alusta lastensuojelun sosiaalityöntekijällä on saanut olla samanaikaisesti asiakkaana enintään 35 lasta. THL:n lastensuojelun työntekijöille ja työnantajille teettämän selvitys kertoo, että nykyinen mitoitus on hyvä alku, ja sovittu lasku 30 asiakkaaseen vuonna 2024 on tärkeää. On kuitenkin syytä arvioida, onko tämäkään mitoitus riittävä. Jokaisella työntekijällä tulee olla riittävästi aikaa keskittyä jokaiseen asiakkaaseen. Oikeanlainen mitoitus estää myös työntekijöiden vaihtuvuutta, mikä on tietysti lapsen etu. Tämä ei kuitenkaan ole kirjoitukseni pihvi, sillä parannettu mitoitus ei takaa sitä, että työ on mahdollista toteuttaa ammattieettisesti hyvin.
Selvityksen mukaan vain noin puolet sosiaalityöntekijöistä arvioi oman lastensuojelun asiakasmääränsä olevan lakisääteisissä rajoissa. Ja pysyäkseen edes jotenkin vaadituissa mitoituksissa, nousi esille paine ns. kikkailla asiakasmäärissä, kuten esimerkiksi lastensuojeluasiakkuuden liian varhaisessa päättämisessä. Jonotuttaminen on yksiselitteisesti väärin. Nämä asiakasmitoituksien ei-aiotut vaikutukset on otettava todesta.
Toinen erittäin iso epäkohta liittyy tietosuojabyrokratiaan. Tässä kohtaa voisi huudahtaa WILMA, OHOI! Ei sillä, ettenkö ymmärtäisi tietosuojavelvoitteita kahden organisaation rajapinnassa, mutta silloin kun organisatoriset muutokset vaikuttavat arjen työhön lapsen edun vastaisesti, on valuvirheet korjattava.
1.1.2023 alkaen opiskeluhuoltopalvelut siirtyivät hyvinvointialueiden tuotettavaksi. Kuraattorit, psykologit ja kouluterveydenhoitajat siirtyivät aikaisemmista palvelujen järjestämistahoilta hyvinvointialueen palvelukseen, eivätkä he saaneet enää käyttää opiskelijahallintojärjestelmä Wilmaa työtehtäviensä hoitamisessa. Uusi käytäntö on vaikeuttanut huomattavasti oppilaitoksen opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijahallinnon työntekijöiden työskentelyä, sekä lisännyt työmäärää. Merkittävin haaste on opiskelijan tavoittaminen, tuki ja vastaanottoaikojen tiedottaminen sekä opintojen seuraaminen ennaltaehkäisevänä tukitoimena. Haasteena on myös opiskeluhuollon työntekijöiden ja opetushenkilöstön yhteistyö. Opiskelijan ja huoltajien on myös haasteellista ottaa opiskeluhuollon henkilöstöön yhteyttä. Lapsen edun tulisi olla aina olla keskiössä, oli organisatorisia muutoksia tai ei.
Alla muutama nosto, joita kuraattorit ovat viestineet vallitsevasta tilanteesta:
- Kun kuraattori ei pääse näkemään Wilman poissaoloja, on lastensuojeluilmoituksia viivästynyt. On otettava huomioon, että vaikka opettajat haluavat tehdä työnsä hyvin, ei opettajalla välttämättä ole tarvittavaa sosiaalialan ammatillista kompetenssia ja ymmärrystä siitä, millaista tietoa kuraattori tarvitsee eikä hän näin ollen huomaa sanoa kaikkia asioita.
- Kun kuraattori tulee yksilökohtaisen opiskeluhuollon monialaisten asiantuntijaryhmien kokoontumiseen, hän ei ole voinut perehtyä tilanteeseen samalla tavalla kuin ennen Wilman kanssa. Tällöin sellaiset aisat kuten opiskelun etenemisen ongelmat, poissaolot, käyttäytyminen koulussa ym. täytyy lähteä selvittämään juurta jaksain. Monialaisten asiantuntijaryhmien kokoontumisista on tullut tätä myöten pidempiä ja raskaampia. Lisäksi kokoontumiseen täytyy jonkun opetushenkilöstön muistaa ottaa opettajan tiedonhallintaoikeudet omaava tietokone mukaan, jos halutaan katsoa Wilmaa tapaamisissa ja palavereissa.
- Työaikaa menee hukkaan, kun opiskelijoita joutuu tavoittelemaan esimerkiksi siksi, että on huoli hänen tilanteestaan ja opiskelija ei saavu tapaamiseen. Tämä kaikki olisi selvinnyt katsomalla Wilmasta poissaolo- yms. merkinnät. Myös opettajia kuormittaa se, että täytyy kommunikoida Wilman, sähköpostin ja puhelimen kautta, kun ennen kaikki viestintä hoitui Wilman kautta. Asioita jää inhimillisesti hoitamatta tämän vuoksi.
- Jos kuraattori sairastuu yöllä, eikä hänellä ole työtietokonetta mukana kotona, ei ole mitään mahdollisuutta saada opiskelijoihin yhteyttä ja perua aikoja. Ennen tämä hoitui Wilman kautta. Nyt esimerkiksi erään hyvinvointialueen ohjeena on käydä laittamassa lappu oveen, että kuraattori on sairastunut ja päivän ajat on peruttu.
Organisatoriset muutokset eivät saisi koskaan vaikuttaa arjen työhön lapsen edun vastaisesti. Toimiin on ryhdyttävä viipymättä. Lapsilla ei ole aikaa odottaa lakimuutoksia.
Christa Carpelan
Kymenlaakson hyvinvointialueen valtuutettu