Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Kaakkois-Suomen Kokoomus

  • Etusivu
  • MeistäLaajenna
    • Yhdistyksille
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Etelä-Karjalan aluevaltuustoryhmä
    • Etelä-Savon aluevaltuustoryhmä
    • Kymenlaakson aluevaltuustoryhmä
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaista
Kaakkois-Suomen Kokoomus
Etelä-Karjalan Hyvinvointialue | Mielipide | Uutiset

Ville Tanskanen: Talouden sopeuttaminen ohjaa hyvinvointialueiden toimintaa

22.11.2023

Hyvinvointialueuudistukselle asetettiin hienoja tavoitteita Marinin hallituksen toimesta. Sote-uudistuksen tavoitteena on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille, parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti sosiaali- ja terveyspalveluihin, vastata ikääntymisen ja syntyvyyden laskun aiheuttamiin haasteisiin sekä hillitä kustannusten kasvua.

Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteiden toteutumista on vielä liian aikaista lähteä arvioimaan kokonaisuutena. Hyvinvointialueet ovat hyvin erilaisissa tilanteissa toisiinsa verrattuna. Meillä Etelä-Karjalassa sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen palveluiden integraatio on toteutettu jo vuosia sitten. Joillain hyvinvointialueilla ollaan vasta tämä taipaleen alkumetreillä, kun tähän mennessä kaikki on ollut kuntavetoista.

Etelä-Karjalassa näihin sote-uudistuksen tavoitteisiin on pyritty jo pitkään. Tavoitteiden saavuttamista on vaikeuttanut aikaisemmassa ja nykyisessä järjestelmässä kaksi asiaa: alimitoitettu rahoitus ja ammattitaitoisen henkilöstön puute.

Etelä-Karjalassa sote-uudistuksen päämäärien saavuttamiseksi on laadittu hyvät ja kattavat strategiset tavoitteet. Tällä hetkellä tuntuu, että kustannusten kasvun hillintä tavoitteena on jyrännyt alleen kaikki muut hyvät ja välttämättömät toiminnan kehittämisen tavoitteet. Hyvinvointialueiden tulokset tulevat painumaan raskaasti tappiollisiksi. Alijäämät on lain mukaan katettava enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien, eli käytännössä vuoden 2023 alijäämä pitää kattaa vuoden 2026 loppuun mennessä.

Talouden sopeuttamistoimenpiteet ovat välttämätöntä tehdä. Toisaalta hyvinvointialueilla on palveluiden järjestämisvelvollisuus eri lakien perusteella, taustalla on myös perustuslain velvoite jokaiselle oikeudesta riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Hyvinvointialueilla on mahdollisuus karsia palveluita, jolloin ihmisten oikeus riittäviin palveluihin vaarantuu. Voidaan myös tehdä palveluiden tehostamista, uudelleen järjestelyä ja muita kehittämistoimenpiteitä. Näiden osalta ongelmana on se, etteivät niiden tulokset välttämättä näy taloudessa riittävän nopeasti.

Nykyinen rahoituspohja on ollut alun perin alimitoitettu. Hyvinvointialueiden realistiset mahdollisuudet saavuttaa taloudelliset tavoitteet ovat melko heikot. Jos alijäämien kattamisaika olisi pidempi, niin hyvinvointialueilla tehtävä hyvä työ palveluiden, palveluverkon ja kaiken muun toiminnan tehostaminen ehtisi tuottaa taloudellisestikin toivotun tuloksen.

Taloudellisten tavoitteiden osalta on selvää, että jos niitä ei saavuteta, hyvinvointialue joutuu arviointimenettelyyn. Arviointimenettelyä varten asetetaan arviointiryhmä, joka muodostuu valtiovarainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön, sisäministeriön ja hyvinvointialueen jäsenistä. Arviointiryhmä tekee ehdotuksen hyvinvointialueen talouden tervehdyttämiseksi sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen ja pelastustoimen palvelujen järjestämisen edellytysten turvaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä. Käytännössä hyvinvointialue menettää ainakin osittain autonomian päätöksentekoon. Pahimmillaan tämä prosessi voi johtaa hyvinvointialueiden yhdistämiseen isommiksi kokonaisuuksiksi.

Näyttää siltä, että lähes jokainen hyvinvointialue joutuu arviointimenettelyyn jossain vaiheessa. Epätietoisuus arviomenettelyn seurauksista varjostaa hyvinvointialueiden toimintaa. Sopeutus- ja säästötoimenpiteet heikentävät sitä optimistista kehittämisen henkeä, joka toiminnassa on ollut.  Sopeuttamisen nimissä joudutaan tekemään palveluita heikentäviä päätöksiä, joilla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia.

Toivottavasti talouteen ja palveluiden järjestämiseen löydetään nopeasti tasapaino.

Ville Tanskanen

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen valtuutettu

Avainsanat: #etelä-karjala#hyvinvointialue#Kaakkois-Suomi#Kokoomus#talous#Ville Tanskanen

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Sanna Prior: Nuorten psyykkisten ongelmien hoitoon löydettävä uusia toimintatapoja
SeuraavaJatka
Syyskokouksen julkilausuma

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Taiwan keksi uuden tavan pysäyttää Kiinan maihinnousu
  • Riikka Purra moittii repivää talouskeskustelua
  • Nyt se on tutkittu: Sosialismi syö talouskasvusta kaksi prosenttiyksikköä vuodessa
  • Kolmasosa Iranin ohjuskalustosta on tuhottu
  • Asiantuntijan 12 vinkkiä turvalliseen juhannukseen – ”vahdi aina tulta”

Seuraa meitä

Facebook Twitter Instagram

© 2025 Kaakkois-Suomen Kokoomus

Vieritä ylös
  • Etusivu
  • Meistä
    • Yhdistyksille
  • Ota yhteyttä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Etelä-Karjalan aluevaltuustoryhmä
    • Etelä-Savon aluevaltuustoryhmä
    • Kymenlaakson aluevaltuustoryhmä
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaista
Haku