Lilla Saaristo: Hyvinvointialueen ja koulun on yhdistettävä voimansa lasten hyväksi
Suomen tulevaisuus lepää lasten ja nuorten hyvinvoinnin varassa. Koulujen rooli on tässä ratkaiseva, mutta pelkkä koulu ei riitä.
Lasten hyvinvointierot kasvavat, ja yhä useampi nuori kamppailee ahdistuksen, yksinäisyyden ja muiden haasteiden kanssa. Näiden ongelmien ennaltaehkäisyssä avainasemassa ovat hyvinvointialueet, jotka voivat tiivistää yhteistyötään koulujen kanssa ja hyödyntää SchoolWell-hankkeen tarjoamia ratkaisuja.
Nämä ratkaisut yhdistävät oppimisen ja hyvinvoinnin tuen, ja niitä tarvitaan kipeästi, jotta lapset ja nuoret saisivat mahdollisuudet tasapainoiseen kasvuun ja kehitykseen.
SchoolWell-hankkeen kehittämät sosio-pedagogiset mallit auttavat tunnistamaan varhaisia merkkejä hyvinvoinnin haasteista. Tämä on erityisen arvokasta tietoa hyvinvointialueille: kun lapset saavat ajoissa tukea koulun kautta, voidaan ehkäistä ongelmien kasautumista ja vähentää myöhempää tarvetta raskaammille sosiaali- ja terveyspalveluille.
Hyvinvoinnin tukeminen kouluissa ei siis ole vain lasten elämänlaadun parantamista, vaan myös kustannustehokasta, ennaltaehkäisevää työtä, joka keventää hyvinvointialueiden paineita ja mahdollistaa resurssien tehokkaamman kohdentamisen.
SchoolWell-hanke pohjautuu tutkimukseen ja pyrkii luomaan kestäviä ratkaisuja, joilla on kauaskantoisia vaikutuksia. Koulun arjessa näkyviä toimia ovat esimerkiksi pedagogiset mallit, jotka tukevat oppilaiden sosiaalista, psyykkistä ja fyysistä hyvinvointia. Tavoitteena on luoda oppimisympäristö, jossa hyvinvointi ja oppiminen eivät ole toisistaan irrallisia, vaan vahvistavat toisiaan.
Kun koulut ja hyvinvointialueet tekevät yhteistyötä, pystytään rakentamaan laajempi turvaverkko lapsille – ympäristö, joka ei ainoastaan ennaltaehkäise haasteita, vaan myös vahvistaa jokaisen lapsen mahdollisuuksia hyvään elämään.
Lasten ja nuorten oikeudet hyvinvointiin ovat keskeisiä myös heidän kehitykselleen. Jokaisella lapsella tulisi olla oikeus kasvaa ympäristössä, joka tukee hänen hyvinvointiaan ja antaa välineet pärjätä yhteiskunnan jäsenenä.
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti lasten tulee saada riittävää suojaa ja tukea. Tämä koskee erityisesti heitä, jotka kokevat sosiaalisia, taloudellisia tai terveyteen liittyviä haasteita. Nyt onkin korkea aika, että hyvinvointialueet ja koulut yhdessä takaavat nämä oikeudet ja rakentavat pohjan, joka kannattelee lapsia ja nuoria vuosikymmenien päähän.
SchoolWell-hankkeen tutkimustiedon avulla on mahdollista rakentaa kouluista yhteisöjä, joissa jokainen lapsi tulee kohdatuksi ja nähdyksi. Tämä tarkoittaa myös sellaisten lasten ja nuorten tukemista, jotka ovat erityisen haavoittuvassa asemassa. Heitä varten hyvinvointia tukevat rakenteet ovat elintärkeitä. Koulun on oltava paikka, jossa jokaisella lapsella on yhtäläinen oikeus tukeen ja hyvään kasvuun.
Hyvinvointialueiden onkin otettava nämä sosio-pedagogiset mallit osaksi omaa toimintaansa. Tämä yhteinen lähestymistapa varmistaa, ettei yksikään lapsi jää ilman tukea. Tämä yhteistyö on sijoitus tulevaisuuteen: kun tuemme lasten hyvinvointia tänään, rakennamme samalla parempaa ja tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa.
Lilla Saaristo
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen varavaltuutettu
KM, opettaja, opinto-ohjaaja