Linda Brandt-Ahde: Hyvinvointialue tarvitsee hyvää johtajuutta
Työelämässä väistämättä kohtaa monenlaista johtajuutta. Työyhteisön toimijuus rakentuukin johtajuuden kautta. Elämme hyvinvointialueella haastavia aikoja, jolloin katse on käännettävä perusasioihin ja niiden uudistamiseen strategian mukaisesti. Etelä-Karjalan hyvinvointialueen henkilöstön ollessa strategisena kärkenä on välttämätöntä keskittyä henkilöstön hyvinvoinnin kannalta oleellisimpaan hyvinvointialueen jokaisella tasolla. Johtaminen on avain menestykseen. Hyvinvointialuejohtajamme ansaitsee eritystä kiitosta vahvasta ja innostavasta johtamisesta haastavassa tilanteessa. Hyvä johtaminen kestää kaikissa tilanteissa. Johtamisella joko sitoutetaan, tai menetetään henkilöstön työpanosta. Valtavien säästöpaineiden kanssa tasapainotellessa on ymmärrettävä miten kalliiksi huono tai osaamaton johtaminen tulee Etelä-Karjalan hyvinvointialueella. Palvelupolun kulkemalla voi aistia millä tasolla organisaation ja yksikön johtaminen on. Johtaminen iskostuu näin kaikkialle ja vaikuttaa siihen, miten asiat toimivat.
Johtaminen on kokenut murroksen. Asemavalta ei ole se, jolla ihmisiä voidaan kestävästi johtaa, vaan ihmisiä tulee johtaa valmentaen, sitouttaen ja arvostaen. Hyvinvoivan henkilöstön johtaminen ei voi olla autoritääristä, tai pahimmassa tapauksessa pelolla johtamista. Tämänlainen negatiivinen johtamiskulttuuri voi toimia hetkellisesti, mutta pitkällä tähtäimellä se aiheuttaa pirstaloitumista, sitoutumisen puutetta ja muita organisaatiolle haitallisia ilmiöitä. Huono johtaminen on yksi ratkaisevia syitä monelle vaihtaa työpaikkaa tai vaihtaa alaa. Hyvä johtaja johtaa edestä, ei piiloutumalla organisaatioon. Hyvä johtaminen ei edellytä sitä, että asiat tehtäisiin henkilöstön toiveiden mukaisesti, mutta se edellyttää kykyä henkilöstön aitoon kohtaamiseen arjessa, tukemiseen ja kuuntelemiseen. Huonotkin uutiset pystytään ottamaan vastaan paremmin, kun ne viestitään tunnetaitoja käyttäen. Hyvä ihmisten johtaminen vaatii tunnetaitoja ja hyviä johtamistapoja, jotka sitouttavat henkilöstöä. Henkilöstön hyvinvointi vaikuttaa asiakkaiden kokemaan laatuun, se vaikuttaa työn suorituskykyyn ja se tuo kustannusvaikuttavuutta. Johtaminen tässä ajassa edellyttää kykyä valmentavaan johtamiseen ja sitouttamiseen. Johtamisen tulee olla strategian mukaista, ennustettavaa ja turvallista henkilöstölle.
Esihenkilöasemassa olevalla tulisi olla vaatimuksena riittävät johtamisopinnot ja strateginen ymmärrys kokonaisuudesta. Etelä-Karjalassa tulisi ottaa, kuten osassa hyvinvointialueita ollaan otettu, käyttöön riittävä johtamisopintovaatimus kaikkiin esihenkilöasemiin, sillä osaavalla johtamisella pystymme jalkauttamaan strategiaa ja tuottamaan laadukasta palvelua asiakkaillemme.
Linda Brandt-Ahde
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen valtuutettu