Jukka Kopra: Olen isä, yrittäjä ja poliitikko. Perheeseeni kuuluvat vaimoni Anu ja meillä on neljä lasta.

Jukka Kopra

Kansanedustaja
jukka.kopra@eduskunta.fi

Olen isä, yrittäjä ja poliitikko. Perheeseeni kuuluvat vaimoni Anu ja meillä on neljä lasta. En väitä olevani mikään arjen sankari, mutta lapsiperheen arjen asiantuntija olen aivan varmasti. Elämäni ensimmäiset vuodet asuin Helsingissä. Varhaisnuorena muutimme neljäksi vuodeksi Moskovaan, jossa isäni työskenteli apulaissotilasasiamiehenä Suomen suurlähetystössä. Tuona aikana opin venäjää, mitä taitoa tänä päivänä arvostan. Lukioiässä asuin vuoden Usa:ssa Michiganissa, jossa kävin koulua, pelasin jääkiekkoa ja hioin englannin kielen taitojani. Ammatiltani olen ollut yrittäjä. Perustin Tietokoura Oy:n 1996, 30-vuotiaana. Yrityksemme muutti nimensä Enerity Solutions Oy:ksi keväällä 2019 ja myimme yrityksen tammikuussa 2022. Yritän viettää niin paljon aikaa kuin mahdollista perheeni kanssa. Olen kulinaristi ja kuulun Paistinkääntäjiin ja mieluiten laitan tavallista kotiruokaa. Kuntoa pidän yllä pelaamalla jääkiekkoa vuoden ympäri sekä lenkkeilemällä. Soitan kitaraa ja kontrabassoa ja mieluisinta soitettavaa on vanha rock’n’roll – soittohetkiin kavereiden kanssa nykyisin vain on harvoin aikaa. Luen paljon sekä yhteiskunnallista kirjallisuutta, että romaaneja.