Tuula Lindh: Hyvinvointialueen kehitys ja haasteet
Hyvinvointialueellamme on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä kaiken valituksen
keskellä. Tämän osoittaa jo asiakaskyselykin. Meillä on aloitettu kiirevastaanotto, joka on
helpottanut varsinaisen päivystyksen kuormitusta. Hammashoito toimii hyvin,
vaikka odotusajat muihin kuin päivystyskäynteihin ovat edelleen kuukausien mittaisia.
Hoitoon tulee päästä kuuden kuukauden kuluessa. Kukaan ei jää hoitamatta. Tämä on
mahdollista, koska meillä on ystävällinen ja ammattitaitoinen henkilöstö.
Yleinen taloustilanne ja valtion velkaantuminen aiheuttaa suuren haasteen hyvinvointialueen
toiminnalle ja kehittämiselle. Tämä aiheuttaa kiireen saada säästöjä ja taloudellista
tehokkuutta. Organisaation muuttaminen kustannustehokkaammaksi vie aikaa ja koettelee
kaikkien hermoja sekä vaatii kärsivällisyyttä. Pitää välttää turhaa poukkoilua ja ylilyöntejä. Syntyneiden alijäämien kattamisvelvoite on aiheuttanut ahdistusta ja epävarmuutta tulevaisuudesta. On epärealistista luulla, että tämä onnistuisi täysimääräisesti. Valtion täytyy osallistua näihin kustannuksiin.
Hyvinvointialueen täytyy jatkaa säästöohjelmaa ja pyrkiä kustannustehokkaampaan
toimintaan. Se merkitsee palvelujen keskittämistä riittävän suuriin ja tehokkaisiin yksiköihin.
On luovuttava vaikuttamattomista hoidoista ja otettava mallia uusista hyvistä
hoitokäytännöistä. Tekoälyn käyttö tuo säästöjä.
Yksi suurimmista haasteista on nykyaikaisten, ympärivuorokautisten palveluasuntojen puute.
Sata potilasta odottaa tällaista hoitopaikkaa. Odottaminen ei ole ilmaista, vaan nämä
potilaat käyttävät päivystysvastaanottoa ja keskussairaalaa, mikä on
epätarkoituksenmukaista ja aiheuttaa suuria kustannuksia. Palveluasuntoja tarvittaisiin
pikaisesti lisää myös väestön vanhenemisen vuoksi. Toinen suuri ongelma on
perusterveydenhuollon lääkäripula, johon jonkinlaista parannusta on tullut ja tulee ulkomailla
valmistuneiden lääkärien ansiosta. Meidän tulisi lisätä lääkärikoulutusta tarvetta vastaavaksi.
Omalääkärijärjestelmän käyttöönotto takkuilee edelleen, vaikka se olisi palvelujen
saatavuuden, laadun ja kustannusten vuoksi tehokasta.
Hoitajien asemaa parantaisi vakinaiset työsuhteet, työn arvostaminen ja työilmapiiri.
On hienoa, että hyvinvointialueellamme on osaava ja motivoitunut henkilökunta. Se on
meidän tärkein voimavara!
Tuula Lindh
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen valtuutettu