Lea Sairanen

Kotipaikka: Savonlinna

Syntymävuosi: 1967

Puhelinnumero: 0405264436

Motto: Se mihin lähden mukaan,lähden koko sydämellä.

Punkaharjun maaseudulla asuva, Imatralta kotoisin oleva entinen Marttaliiton puheenjohtaja. Sydäntä lähellä ovat alueen elinvoimaisuus, arjen sujuvuus, puhdas luonto ja lähiruoka ja kestävät valinnat.

Lean juuret ovat Etelä-Karjalassa Imatralla, josta elämä vei Etelä-Savoon, Punkaharjun upeisiin maisemiin. Yhdistystoiminta tempaisi Lean mukaansa jo alakouluikäisenä, paikallisen jääkiekkoseuran naisjaostoon ja kahviotoimintaan. Nykyisin Lea on laajasti tunnettu mm. valtakunnallisen Marttajärjestön pitkäaikaisena puheenjohtajana sekä Marttaliiton 120-juhlavuoden marttalähettiläänä kuluvana vuonna. Yli 25 vuotta erilaisissa luottamustoimissa on kasvattanut laajat valtakunnalliset ja paikalliset verkostot.

Politiikassa Lea on vaikuttanut jo vuodesta 2001. Imatran kaupunginvaltuustossa kolme valtuustokautta ja nykyisin Savonlinnan kaupunginvaltuustossa, toimien myös kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajana. Lisäksi Lea on mm. Etelä-Savon maakuntahallituksen jäsen.

Sitoutuminen, halu perehtyä asioihin ja oppia uutta sekä tahto laittaa itsensä täysillä peliin ohjaavat Lean kaikkea toimintaa. Asioista nopeasti muodostuva kokonaiskuva, organisointikyky, käytännönläheisyys, ennakkoluulottomuus sekä hyvät vuorovaikutustaidot kuvaavat Lean tapaa toimia.
-Yhteisten asioiden hoitamisessa tulee olla sydäntä aistia ihmisten tuntoja, myötäelämisen taitoa, osaamista ja yhteistyötahtoa kehittää asioita sekä kyky pitää pää kylmänä tilanteen niin vaatiessa.

Lean vapaa-aika kuluu käsitöitä tehden, luonnossa liikkuen, erityisesti kevään koittaessa lähijärvellä ahvenia pilkkien. Ihan tavallisesta arkea eläen, perheen ja läheisten seurasta nauttien.
-Arki on elämän tärkein osa-alue. Jos arki on sujuvaa ja kokee voivansa vaikuttaa omaan arkeen, niin omaa toimintakykyä on helpompi pitää yllä. Tällaista arjen hallinnan tunnetta tarvitsemme kaikki, ikään ja asuinpaikkaan katsomatta.